En rejse til udlandet sendte Tatiana på en ny uddannelsesvej
Lager og Logistikfra EUC Lillebælt
Kevin fortryder ikke sin lange uddannelsesvej
Slagterlærlingfra EUC Syd
Jonathan, Elektriker-elev (eux) fra CELF
“Jeg kendte intet til værktøjer eller håndværk. Jeg vidste ikke engang hvad en svensknøgle var. Men jeg er jo stædig, så jeg kom hurtigt efter det, og jo mere viden jeg fik, jo mere spændende synes jeg, at det var. Lidt ligesom Pippi Langstrømpe tænkte jeg: ”Det har jeg ikke prøvet før, så det kan jeg sikkert godt!” Det er faktisk også et citat, som min første mester hos Arla bad mig huske på.”
“Mens jeg klarede mig godt i flere fag, kæmpede jeg i matematiktimerne. Det ramte mig for alvor, da jeg dumpede matematik til min 10. klasses eksamen. Det slog mig helt ud. Jeg syntes, at det var pinligt, og at det begrænsede mine muligheder. Men det tvang mig også til at overveje hvad, der egentligt var vigtigt for mig – hvilket type job jeg kunne se mig selv i.”
Jeg elsker historie, så for mig er noget af det bedste ved murerfaget, de historier det gemmer på. Alle bygninger fortæller en historie om den tid, de er opført i. Hvis man kender faget, kan man afkode alt muligt om en masse forskellige tidsperioder på en enkelt tur igennem byen.
Jeg har været i lære som kok, jeg har arbejdet på forskellige værksteder udklædt som viking, fordi min produktionsskole samarbejdede med Ribe Vikingecenter, jeg har været på grundforløb som tømrer, elektriker og IT-supporter. Og jeg har taget lastbilkørekort, været vognmand og arbejdet med beton.
I løbet af 9. klasse tog min lærer fat i mig. Hans syntes, jeg skulle tage på HTX, fordi jeg klarede mig godt i skolen. Jeg vidste ikke rigtig noget om, hvad det ville sige at tage en uddannelse, så jeg tænke ’ok’ og startede på HTX. Men jeg gik der kun i to måneder, så ringede jeg til en studievejleder og sagde, at jeg gerne ville skifte. Det var slet ikke mig at skulle sidde stille.
Det skulle heller ikke være en erhvervsuddannelse, for jeg vidste, at jeg ikke ville ikke være håndværker, og jeg troede, at en erhvervsuddannelse var lig med et håndværksfag. Kort sagt anede jeg ikke, hvad der skulle ske.
Jeg turde ikke sige, at jeg gerne ville være håndværker.
Jeg synes, at det er spændende at arbejde med beton, fordi det hærder hele tiden. Tænk engang, at Storebæltsbroen ikke er færdig med at hærde endnu. Og de tyske bunkere fra Anden Verdenskrig er først færdighærdede om 350 år. Det er vildt!
Der er ikke mange, der ved, hvad en smed laver. Du kan blive elevatorsmed, kunstsmed eller arbejde med ventilation. Når jeg er færdig, har jeg et hav af muligheder at vælge imellem.
Med en erhvervsuddannelse kan man meget hurtigt se, hvad man kan bruge sin uddannelse til. Det er mere håndgribeligt end blot at fokusere på beregninger og grafer.
Jeg var ikke klar til at studere. Jeg har arbejdet rigtig meget med mig selv igennem alle mine arbejdsår og samtidig har jeg opbygget en god arbejdsmoral. Så jeg tror virkelig, at det har været vigtigt for min gennemførsel af tømreruddannelsen, at jeg ventede, til jeg var gammel nok. Nu kan jeg tage ansvar, og nu er jeg klar.
Jeg startede i gymnasiet, sammen med vennerne. Begge mine forældre er læger, så en akademisk uddannelse lå lige for. Men valget var ikke velovervejet. Jeg valgte at dropper ud to gange, og min familie var ret bekymrede. I dag er jeg med til at producere kendte danske designmøbler, og mit svendestykke står centralt placeret i mine forældrenes entré.
Bæredygtighed er ikke et valg, det er en pligt. Som elektriker på med EUX får jeg mulighed for at udvikle bærdygtige løsninger. Min passion for elektronik og bæredygtighed er en central del af min fortælling ude på skolerne, fordi det viser eleverne, at uddannelsesvalget kan kædes sammen med ønsket om en grønnere fremtid.