I løbet af 9. klasse tog min lærer fat i mig. Hans syntes, jeg skulle tage på HTX, fordi jeg klarede mig godt i skolen. Jeg vidste ikke rigtig noget om, hvad det ville sige at tage en uddannelse, så jeg tænke ’ok’ og startede på HTX. Men jeg gik der kun i to måneder, så ringede jeg til en studievejleder og sagde, at jeg gerne ville skifte. Det var slet ikke mig at skulle sidde stille.
Da jeg gik i 7. klasse begyndte jeg at komme på et cykelværksted, og det var nok i virkeligheden på det værksted, at min vej til en erhvervsuddannelse startede.
I starten kom jeg bare for at få fikset min cykel, men på et tidspunkt begyndte jeg at blive hængende og ordne ting selv. I tre år kom jeg på værkstedet efter skole. Jeg havde tit tænkt på, hvordan alle mulige ting virker. En motor fx, hvordan virker den? Og hvad med navet på en cykel? Jeg fik en forståelse for sådan nogle ting på værkstedet.
I løbet af 9. klasse tog min lærer fat i mig. Hans syntes, jeg skulle tage på HTX, fordi jeg klarede mig godt i skolen. Jeg vidste ikke rigtig noget om, hvad det ville sige at tage en uddannelse, så jeg tænke ’ok’ og startede på HTX. Men jeg gik der kun i to måneder, så ringede jeg til en studievejleder og sagde, at jeg gerne ville skifte. Det var slet ikke mig at skulle sidde stille.
Jeg havde set en annonce på nettet, hvor der stod ’Bliv Industritekniker.’ Helt tilfældigt, men jeg syntes, det lød spændende, så jeg søgte ind. Og denne gang var det det helt rigtige valg.
Frihed til at udfordre traditioner og sig selv
Hvis man er kreativ, kan man godt udfordre ideen om, hvordan ting skal laves og måske finde løsninger, der er smartere end de gængse.
Jeg kan rigtig godt lide den frihed, der er i mit fag. Jeg får at vide, hvilket produkt jeg skal ende med, men jeg har frie rammer til at finde ud af, hvordan jeg når derhen. Det er et gammelt fag, men hvis man er kreativ, kan man godt udfordre ideen om, hvordan ting skal laves og måske finde løsninger, der er smartere end de gængse.
Jeg skal videreuddanne mig til januar, hvor jeg starter på maskinmesteruddannelsen. Det er ikke fordi, jeg er træt af mit fag, men jeg vil gerne fortsat udfordre mig selv. På cykelværkstedet lærte jeg, hvordan man sætter ting sammen, så noget kommer til at virke. På industriteknikeruddannelsen lærer jeg, hvordan man laver de ting, der skal fungere, og på maskinmesteruddannelsen kan jeg lære at blive den, der udvikler og leder arbejdet.
Tag chancen
Der er mange unge, der ikke oplever, at de er gode til noget, fordi de ikke laver ting med deres hænder. Folk bliver så glade, når de opdager, at de kan noget med deres hænder.
Jeg er rollemodel, fordi jeg tror på, at jeg kan inspirere nogle unge til at træffe det rigtige uddannelsesvalg. Og måske hjælpe andre med at udelukke noget, der i hvert fald ikke er rigtigt for dem.
Der er mange unge, der ikke oplever, at de er gode til noget, fordi de ikke laver ting med deres hænder. Folk bliver så glade, når de opdager, at de kan noget med deres hænder. Det er vildt tilfredsstillende at producere noget og på den måde være med til at holde hjulene i gang. Så hvis man overvejer, om det kunne være noget for én, så må man tage chancen og prøve det af.
Derfor er mit vigtigste budskab til de unge, jeg møder: Prøv det af! Har du en fornemmelse af, hvilken overordet retning du skal gå i, så følg den og prøv noget af.
Seneste kommentarer