eeo.dk
Logo i toppen
☰
  • Mød en rollemodel
  • Book rollemodeller
  • Bliv rollemodel
  • Om projektet
  • Ledige stillinger
    ×
    • Mød en rollemodel
    • Book rollemodeller
    • Bliv rollemodel
    • Om projektet
    • Ledige stillinger

        Thomas’ vej til en erhvervsuddannelse startede i et cykelværksted i 7. klasse

        Industritekniker
        fra Roskilde Tekniske Skole

        I løbet af 9. klasse tog min lærer fat i mig. Hans syntes, jeg skulle tage på HTX, fordi jeg klarede mig godt i skolen. Jeg vidste ikke rigtig noget om, hvad det ville sige at tage en uddannelse, så jeg tænke ’ok’ og startede på HTX. Men jeg gik der kun i to måneder, så ringede jeg til en studievejleder og sagde, at jeg gerne ville skifte. Det var slet ikke mig at skulle sidde stille.

        Da jeg gik i 7. klasse begyndte jeg at komme på et cykelværksted, og det var nok i virkeligheden på det værksted, at min vej til en erhvervsuddannelse startede.

        I starten kom jeg bare for at få fikset min cykel, men på et tidspunkt begyndte jeg at blive hængende og ordne ting selv. I tre år kom jeg på værkstedet efter skole. Jeg havde tit tænkt på, hvordan alle mulige ting virker. En motor fx, hvordan virker den? Og hvad med navet på en cykel? Jeg fik en forståelse for sådan nogle ting på værkstedet.

        I løbet af 9. klasse tog min lærer fat i mig. Hans syntes, jeg skulle tage på HTX, fordi jeg klarede mig godt i skolen. Jeg vidste ikke rigtig noget om, hvad det ville sige at tage en uddannelse, så jeg tænke ’ok’ og startede på HTX. Men jeg gik der kun i to måneder, så ringede jeg til en studievejleder og sagde, at jeg gerne ville skifte. Det var slet ikke mig at skulle sidde stille.

        Jeg havde set en annonce på nettet, hvor der stod ’Bliv Industritekniker.’ Helt tilfældigt, men jeg syntes, det lød spændende, så jeg søgte ind. Og denne gang var det det helt rigtige valg.

         

        Frihed til at udfordre traditioner og sig selv

        Hvis man er kreativ, kan man godt udfordre ideen om, hvordan ting skal laves og måske finde løsninger, der er smartere end de gængse.

        Jeg kan rigtig godt lide den frihed, der er i mit fag. Jeg får at vide, hvilket produkt jeg skal ende med, men jeg har frie rammer til at finde ud af, hvordan jeg når derhen. Det er et gammelt fag, men hvis man er kreativ, kan man godt udfordre ideen om, hvordan ting skal laves og måske finde løsninger, der er smartere end de gængse.

        Jeg skal videreuddanne mig til januar, hvor jeg starter på maskinmesteruddannelsen. Det er ikke fordi, jeg er træt af mit fag, men jeg vil gerne fortsat udfordre mig selv. På cykelværkstedet lærte jeg, hvordan man sætter ting sammen, så noget kommer til at virke. På industriteknikeruddannelsen lærer jeg, hvordan man laver de ting, der skal fungere, og på maskinmesteruddannelsen kan jeg lære at blive den, der udvikler og leder arbejdet.

         

        Tag chancen

        Der er mange unge, der ikke oplever, at de er gode til noget, fordi de ikke laver ting med deres hænder. Folk bliver så glade, når de opdager, at de kan noget med deres hænder.

        Jeg er rollemodel, fordi jeg tror på, at jeg kan inspirere nogle unge til at træffe det rigtige uddannelsesvalg. Og måske hjælpe andre med at udelukke noget, der i hvert fald ikke er rigtigt for dem.

        Der er mange unge, der ikke oplever, at de er gode til noget, fordi de ikke laver ting med deres hænder. Folk bliver så glade, når de opdager, at de kan noget med deres hænder. Det er vildt tilfredsstillende at producere noget og på den måde være med til at holde hjulene i gang. Så hvis man overvejer, om det kunne være noget for én, så må man tage chancen og prøve det af.

        Derfor er mit vigtigste budskab til de unge, jeg møder: Prøv det af! Har du en fornemmelse af, hvilken overordet retning du skal gå i, så følg den og prøv noget af.

         

         


        Logo i footeren
        • Mød en rollemodel
        • Book rollemodeller
        • Bliv rollemodel
        • Om projektet
        • Ledige stillinger

        Kontakt

        Stine Johansen [Projektleder]
        Mobil: 25 10 00 34
        E-mail: stine@eeo.dk

        Copyright © 2019 All Rights Reserved - Erhvervsskolernes ElevOrganisation Webdesign og udvikling: Rabotnik.coop
        Cookie- og privalivspolitik
        Vi bruger cookies, så du kan få den bedste oplevelse. Det er helt fint Læs vores cookie- og privatlivspolitik
        Privacy & Cookies Policy

        Privacy Overview

        This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
        Necessary
        Altid aktiveret
        Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
        Non-necessary
        Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
        GEM & ACCEPTÈR