Med en erhvervsuddannelse kan man meget hurtigt se, hvad man kan bruge sin uddannelse til. Det er mere håndgribeligt end blot at fokusere på beregninger og grafer.

Det var et brobygningsforløb på efterskolen, der fik mig til at vælge industriteknikeruddannelsen. Min far gav mig ideen til uddannelsen, og jeg kunne mærke, at det passede rigtig godt til mig.

Jeg var dygtig i folkeskolen og kunne søge ind på hvilken som helst uddannelse, men jeg syntes tit opgaverne i skolen var kedelige og meningsløse. Så jeg fandt hurtigt ud af, at jeg gerne ville have et praktisk arbejde, også selvom alle mine venner valgte gymnasiet. Det påvirkede mig ikke.

Som industritekniker lærer man om matematiske beregninger ligesom i gymnasiet, men man lærer også at bruge dem i praksis, og det er en vigtig forskel, synes jeg.

Jeg startede på grundforløbet på NEXT direkte efter efterskolen. Det føltes som et naturligt valg. Min far har en drejebænk og en fræser i sit eget værksted. Derfor kendte jeg til maskinerne, før jeg startede på uddannelsen.

Selvfølgelig var der også ny læring om det teknologiske, men grundprincipperne havde jeg styr på.

Friheden til at være innovativ

I dag er jeg på hovedforløb og veksler mellem skoleforløb og læreplads. Indimellem kan der være udfordrende opgaver på lærepladsen. Det kan være opgaver i besværligt materiale eller uoverskuelige arbejdstegninger.

Jeg har fundet ud af, at især 3D-programmering fanger mig. Jeg er rigtig glad for at tegne med programmerne og udvikle nye ideer, og jeg bruger også min fritid på at arbejde med programmering.

Der er en frihed i at kunne udfolde sine egne ideer og tanker. Når maskinerne er fri for andre opgaver, kan jeg låne dem og udvikle mine egne ting.

Der er mange muligheder med en industriteknikeruddannelse. Der er fx gode muligheder for at blive ansat alle steder i Danmark.

Jeg kan bo på Lolland eller i Skagen, hvis jeg har lyst. Der er en enorm frihed i, at jeg kan vælge og vrage.

Uddannelse skal ses i et andet lys

Der er mange, der overser erhvervsuddannelserne. Måske ved folk godt, at de eksisterer, de ved bare ikke, hvad de 102 uddannelser går ud på. Jeg vidste hurtigt, hvad jeg ville, men jeg ved, at der er mange, der ikke er lige så heldige.

Jeg synes, at det er nemmere end nogensinde før at undersøge uddannelsesmulighederne, så det handler om at være nysgerrig og huske også at se på nogle af de mere ukendte uddannelser. Det vil jeg gerne inspirere flere unge til at gøre.

Jeg føler mig meget heldig og priviligeret over, at jeg fandt min rette hylde allerede efter 10. klasse, og jeg vil gerne åbne verden op for de unge, så de ser på uddannelse i et andet lys. 

Jeg prøver at sige til dem:

Prøv dig frem. Du skal ikke være bange for at prøve noget andet end de andre. Du skal til gengæld heller ikke være bange for at vælge om, hvis det ikke føles rigtigt. Det er derfor, at grundforløbene er der, så kan du prøve det af. Du skal ikke kun gå efter det sociale. Prøv i stedet at få noget ud af din uddannelse. Lad vær med at være bange for at prøve noget nyt!